Goed om te weten!

Wat doe je collectief?

Het casco van alle woningen in De Nijverhoek pak je samen met je buren aan. Je maakt een gezamenlijk plan en selecteert hiervoor één aannemer. Zo weet je zeker dat alle huizen in de basis goed worden opgeknapt. Door het samen te doen wordt het ook betaalbaar doordat je de kosten eerlijk deelt.  

Wat doe je zelf?

Alles wat binnen het kluspaspoort past, dat mag! Je bepaalt dus zelf waar je keuken komt, hoeveel kamers je wilt maken en of er een dakopbouw of een dakterrasmoet komen. In het kluspaspoort leggen we ook uit aan welke regels je je moet houden. En ben je handig? Ga dan zeker ook binnen je huis zelf aan de slag! 

Deze professionals staan voor je klaar!

Je vormt samen met je 31 nieuwe buren een collectief. Het collectief krijgt hulp van veel adviseurs, zoals een architect, een kostendeskundige, een constructeur en een duurzaamheidsexpert. Bovendien zorgt Urbannerdam als procesbeleider voor een soepel proces.

Inschrijving

Heb je interesse in een klushuis? Mail het inschrijfformulier en een  financieringsverklaring naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en maak 500 euro inschrijfgeld over. Geef op het inschrijfformulier duidelijk aan voor welke klushuizen je in aanmerking wilt komen. Dat mag er één zijn, maar je mag ook een tweede, derde, etc. keuze opgeven. 

Loting
Zijn er meer inschrijvers dan klushuizen? Dan gaan we loten. Daarbij krijgen oud-bewoners van de Nijverheidsstraat en de Zinkerweg voorrang. Daarna volgt een loting tussen alle andere inschrijvers. Is de woning van je eerste keuze al vergeven, dan kijken we naar je tweede, derde, etc. keuze. Als je wordt uitgeloot krijg je het inschrijfgeld gewoon terug en zetten we je op een reservelijst. Bekijk de inschrijf procedure.

Toewijzing
Krijg je een klushuis toegewezen (eventueel via de loting)? Dan mag je het klushuis bezichtigen en organiseren we een eerste bijeenkomst waarin we het hele proces uitleggen. Hierna geef je aan of je definitief instapt. Bekijk het stappenplan.

Lid worden
Als je besluit mee te doen dan word je lid van de Vereniging van Opdrachtgevers. Deze vereniging is opdrachtgever van de adviseurs (o.a. architect, kostendeskundige, duurzaamheidsadviseur, constructeur) en van de aannemer van de casco renovatie. Door Algemene Leden Vergaderingen (ALV’s) worden gezamenlijke besluiten genomen. 

Planning

30 juni 2021
5 juli 2021
Juli 2021
Eind juli 2021
Aug 2021
Jan 2022
Mei 2022
Jan 2023
Uiterlijk jan 2024

Veelgestelde vragen

Klushuizen

Wat is een klushuis?

Een klushuis is een leeg huis waarin jij zelf de regie neemt over hoe je de woning indeelt en afbouwt. In De Nijverhoek komen 32 klushuizen. Woonstad zorgt voor een goede fundering onder alle woningen en een aansluiting op het warmtenet. De rest doe je zelf!

Wat is een kluspaspoort?

In het kluspaspoort staat een beknopte omschrijving van je klushuis en aan welke eisen je woning straks moet voldoen. Zo krijg je duidelijk inzicht in wat er allemaal moet gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan eisen overhoe goed je huis geïsoleerd moet zijn, wat je wel en niet mag aanpassen aan de gevel en of er een dakterras op mag, etc.  

Hoeveel vrijheid heb ik?

Binnen in de woning mag je, binnen de kaders van het kluspaspoort, doen wat je wilt. Je bepaalt dus zelf waar je keuken komt, hoeveel (bad)kamers je wilt maken en of je een dakopbouw of een dakterras wilt toevoegen. Bepaal zelf hoe je trap eruit komt te zien en plaats de binnenwanden en -deuren daar waar dat voor jou handig is. Jij bepaalt jouw eigen plattegrond. Als je hulp nodig hebt bij het ontwerp, dan kan de architect je daarin ondersteunen. De constructeur zal ook berekenen of het allemaal ook constructief mogelijk is. In het kluspaspoort staat aan welke regels je je moet houden.

Mag ik de meterkast verplaatsen?

Nee, de meterkast staat op een vaste plek. Dat komt doordat hier de nieuwe aansluiting van het warmtenet door je vloer je huis inkomt. Dit kan niet meer aangepast worden. 

Wat houdt het aantal vierkante meter in?

Het aantal vierkante meter is géén Bruto Vloer Oppervlak  (BV0) en géén Gebruik Oppervlakte (GO).
Het oppervlakte dat genoemd wordt, is het oppervlakte binnen de buitenmuren.

Wat is de plafondhoogte?

Indicatie:  De plafondhoogte van de beganegrond is 2,9 meter en de plafondhoogte van de eerste verdieping is 2,87 meter. We hebben de plafondhoogte van één klushuis opgemeten. We kunnen niet garanderen dat dit precies voor alle 32 huizen geldt. 

Klushuis kopen

Hoe schrijf ik me in voor dit project?

Ben je geïnteresseerd in een klushuis, dan kun je je inschrijven door het inschrijfformulier en een financieringsverklaring te mailen naar Vera + €500,- euro inschrijfgeld over te maken (deze documenten komen online wanneer het aanbod online staat). Een inschrijving is pas geldig wanneer beide documenten zijn gemaild én het geld is overgemaakt. Als je niet wordt ingeloot krijg je het bedrag van €500,- terug. 

Wanneer moet er geloot worden?

Als er meerdere inschrijvingen zijn voor hetzelfde klushuis, zullen we moeten loten. Deze loting zal op 5 juli plaatsvinden bij de Notaris. Daarbij geldt een voorrangsregeling voor huurders van woonstad en oud bewoners van het project. Zorg dus dat je ook je twee, derde, etc. keuze opgeeft, tenzij je je alleen voor een specifieke woning in wilt schrijven. 

Wanneer kan ik een klushuis kopen?

Je kunt een klushuis kopen als je bent ingeloot. Wij begeleiden jou en de 31 andere huishoudens die zijn ingeloot in de volgende stappen. Zo wordt ieder huishouden lid van de Vereniging van Opdrachtgevers waarmee je collectief het casco opknapt. Individueel zul je een koopcontract tekenen voor jouw woning. 

Wanneer kan ik zelf aan de slag in mijn huis?

Nadat een aannemer het casco heeft aangepakt wordt de woning opgeleverd en kun je zelf aan de slag. Als alles volgens planning verloopt zal dit in januari 2023 zijn.

Is er een zelfbewoningsplicht?

Ja, er geldt een permanente zelfbewoningplicht. Deze geef je door aan de volgende bewoners op het moment dat je de woning verkoopt. 

CPO - Collectief Particulier Opdrachtgeverschap

Wat betekent CPO?

CPO staat voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap en wil zeggen dat particulieren zich verenigen in een Vereniging van Opdrachtgevers (VvO). De VvO is opdrachtgever van de ontwikkeling (en niet een reguliere projectontwikkelaar). Daarmee leggen we de regie in de handen van degene die er ook gaat wonen! Logisch toch?

Wat doen we als collectief en wat mag ik zelf doen?

Het casco (denk aan alle constructieve onderdelen, het dak, de buitengevel, de woningscheidende vloeren en wanden en de buitenkozijnen) pak je samen met je buren aan. Je besluit samen met een door jullie gekozen architect, constructeur en bouwfysisch adviseur hoe je dit gaat doen. Dit wordt allemaal door één aannemer gedaan. Zo weet je zeker dat alle huizen in de basis goed worden opgeknapt en de huizen aan de buitenzijde één mooi geheel worden. Binnen in je klushuis kun je zelf bepalen wat je doet. Je kunt er dan ook voor kiezen om (een deel van) het kluswerk ook door een aannemer te laten doen. Dit zou de collectieve aannemer kunnen zijn of een aannemer die je zelf kiest. Ben je echt handig? Dan kun je binnen in de woning écht alles zelf doen, van elektra tot stuccen, het leidingwerk en het plaatsen van je keuken. Voor het afklussen van je woning heb je een jaar de tijd.

Is er al een architect aangesteld voor de collectieve verbouwing?

Urbannerdam maakt een shortlist van 3 architectenbureaus die ervaring hebben met renovatie en collectieve zelfbouw (CPO). Deze architecten gaan een presentatie houden voor het collectief. Het collectief kiest door middel van stemming welke architect het wordt

Kan ik tijdens de ontwikkeling nog uitstappen?

Na het tekenen van de koopovereenkomst begin je met het inleggen van een maandelijks geldbedrag.  Hoe verder we in het proces zijn, hoe groter het bedrag is dat je achterlaat wanneer je uitstapt tot een maximum van €4.000,-. Het bedrag wat je achterlaat is namelijk al in het project geinvesteerd. 

Wie is Urbannerdam?

Urbannerdam is een adviesbureau dat gespecialiseerd is in klushuizen. Dit concept passen we al meer dan 15 jaar toe, en onze adviseurs Yolanda en Vera zullen hun kennis gebruiken om jullie te begeleiden in een soepel ontwikkelproces. 

Van wie koop ik het klushuis?

Je koopt het klushuis van de woningcorporatie Woonstad Rotterdam. 

Financieel

Welke kosten moet ik voorfinancieren?

Met voorfinanciering bedoelen we alle kosten die je maakt voordat je je hypotheek afsluit. Dit is een maandelijks bedrag van  €1.500,- tot  €2.000,- per maand per huishouden. Dit maandelijke bedrag betaal je vanaf het moment van definitieve deelname.  Hiervan wordt bijvoorbeeld de architect, begeleiding, constructeur, bouwfysicus en kostendeskundige betaald. 
Let op: je voorfinanciering zit al verrekend in de financieringseis en dit bedrag krijg je terug wanneer je je hypotheek afsluit (dit zijn dus geen extra kosten). 


Hoe regel ik mijn hypotheek bij een CPO project?

Ook voor een klushuis in een CPO project kun je een reguliere hypotheek krijgen, je wordt hierin begeleid door Urbannerdam. 

Wanneer regel ik mijn hypotheek?

De hypotheek ga je regelen nadat het ontwerp defintief is en je weet wat de aanneemkosten zijn. Deze kosten zijn op dit moment een inschatting, en zullen tijdens het proces definitief worden. 
Je hypotheek gaat van start vanaf de start van de gemeenschappelijke renovatie. 

Wat zit er in de financieringseis?

In dit bedrag zit de aankoop van de woning à 35% (inclusief de grondkosten en een opgeknapte fundering), de plankosten à 8% (architect, constructeur etc.) en 57% voor de renovatie van het casco en de afwerking van de woning. 
In deze  57% renovatiekosten zit een hele hoop. Hiervan wordt bijvoorbeeld de huidige dakopbouw gesloopt en een volledig nieuw dak geplaatst. De gehele woning wordt in hoogwaardige kwaliteit gerenoveerd tot nieuwbouwkwaliteit door isolatie van de buitengevel, nieuwe kozijnen, glas, voordeuren, geheel nieuwe duurzame installaties en mechanische ventilatie. De riolering en gevel wordt herstelt waar nodig. Maar ook de gehele afwerking van de woning zit in dit percentage. Dat gaat bijvoorbeeld om wandafwerking, vloeren, een keuken en een badkamer tot een bewoonbare woning. 

Waarom moet je aantonen dat je voldoet aan de financieringseis?

Wij verwachten dat je voor het bedrag van de financieringseis jouw klushuis kunt afklussen tot een basisniveau. Mocht je een luxere afwerking of een op- of uitbouw willen? Houd er dan rekening mee dat je meer gaat uitgeven dan de financieringseis.
De financieringseis is vooral bedoeld zodat we kunnen controleren of jij financieel in aanmerking komt voor dit project.

Wat is het basisniveau waar jullie rekening mee houden?

Als voorbeeld noemen wij de keuken. Wij gaan er voor de financieringseis vanuit dat je een standaard kleine keuken neemt. Wil je een kookeiland of luxe apparatuur of ga je juist voor een tweedehands keuken? Je beslist dit zelf en hebt dus invloed op je uiteindelijke kosten. De financieringseis is gebaseerd op kengetallen.  

Hoe worden de collectieve kosten van de renovatie doorgerekend?

Deze kosten worden eerlijk over iedereen verdeeld, naar rato van het oppervlakte van jouw woning. Dat betekent dat het voor jouw keuze niet uitmaakt in welke staat het klushuis verkeert op dit moment. Het casco van de klushuizen wordt allemaal op hetzelfde niveau opgeleverd.  
Veel van de plankosten, zoals kosten voor architect en constructeur, worden per woning verdeeld.

Interesse in een klushuis?

Heb je interesse in een van de beschikbare klushuizen?
Laat hier je contactgegevens achter, dan houden we je op de hoogte via de mail.